قیمت خرما مضافتی بم عمده

قیمت خرما مضافتی بم عمده

خرما از جذاب ترین میوه های دنیا به شمار می رود و شیرینی آن کام بسیار از مردم دنیا را شیرین کرده است. این بار به سراغ یکی از معروف ترین و خوش خوراک ترین نوع خرما می رویم.خرما مضافتی بم عمده که در ایران به ویژه در مناطق جنوبی کشور کشت می شود از مرغوب ترین خرماهای دنیا به شمار می رود. در بین بیش از  100 نوع خرما که در دنیا شناخته و معروف است کمتر کسی می توان یافت که نام خرمای مضافتی را نشنیده باشد.

اغلب به این میوه، خرمای بم می گویند و دلیل آن این است که عمدتاً در شهر بم در استان کرمان یافت می شود. شهر بم با تولید ۱۲۰ هزار تن رطب در سال، مرغوب‌ترین رطب مضافتی دنیا را عرضه می‌کند. پیوند رطب و شهر بم به قدری ناگسستنی است که نام این رطب همواره با نام شهر بم ادغام شده و با نام رطب مضافتی بم در میان مردم شهرت پیدا کرده‌است.

البته روستاهای جیرفت، عنبرآباد، نرماشیر، بروات، ریگان، کهنوج، حاجی‌آباد و سراوان هم رطب‌هایی با کیفیت نزدیک به رطب بم ارائه می‌کنند.

این خرما نام جذاب دیگری هم دارد. در برخی مناطق از آن به عنوان کیمیا هم نامبرده می شود.

ما در این مقاله به صورت کامل خرما مضافتی بم عمده را برای شما تشریح خواهیم کرد و به تمام سوالات شما پاسخ خواهیم داد. پس با ما را انتهای این مطلب همراهی کنید.

شکل ظاهری خرما مضافتی بم صادراتی

خرما مضافتی صادراتی

در ابتدا وقتی به این خرما نگاه می کنید، پوست صاف و براق و بدون چروک آن چشمان شما را خیره می کند! شاید برای همین زیبایی باشد که این میوه زینت بخش بسیاری از سفره های جهان است.

پوست خرمای مضافتی بم ابریشمی شکل و ضخیم تر نسبت به خرماهای دیگر هست. این پوست کمی به گوشته چسبیده است. ولی به راحتی از گوشته جدا می شود.

بافت این محصول نرم است و در خوردن اصلا شما را اذیت نمی کند. گوشته این خرما کمی آبدار است و حس جذابی زیر دندان می دهد.

شکل ظاهری مضافتی بیضی است که تنوع رنگی آن بین بنفش تیره تا مشکی محدود می شود. معمولا مشتریان به خرما های تیره تر علاقه نشان می دهند. البته رطب ابتدا قرمز رنگ است و کم‌کم قهوه‌ای روشن و سپس قهوه‌ای تیره می‌شود. در نهایت به رنگ بنفش خیلی سیر و مشکی در می‌آید.

هسته خرما هم بیضی کشیده است که سفت و سخت در وسط این میوه قرار گرفته است. هسته این خرما برخلاف اکثر خرماهای دیگر مانند کبکاب، خاصویی و پیارم از گوشت جداست.

وزن هر خرمای مضافتی بم بین 8 تا 13 گرم متغیر است. طول این خرما هم بین 2 تا 4.5 سانتی متر می باشد.

طعم و مزه خرما مضافتی بم درجه یک

خرمای مضافتی بم شیرین و نرم است و بافتی شیره دار دارد. گوشته این میوه حالت کارامل مانند دارد که زیر دهان آب می شود. در کل یکی جذابیت این خرما بافت منحصر به فرد آن است.

خرمای مضافتی در انواع غذاها، دسرها و تنقلات ایرانی نیز استفاده می شود و اغلب با چای یا قهوه سرو می شود. همچنین در تولید اقلام شیرینی پزی مانند خمیر خرما، شکلات و شربت استفاده می شود.

در سال های اخیر این محصول در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا و بسیاری از کشور های اروپایی به دلیل طعم و فواید بی نظیر آن برای سلامتی انسان محبوبیت پیدا کرده است. در این کشور ها از خرمای مضافتی بم به عنوان شیرین کننده طبیعی در اسموتی های، محصولات پخته شده و سایر دستور العمل ها استفاده می شود. همچنین به عنوان یک میان وعده سالم و مغذی سرو می شود.

رطوبت این خرما بالا است (بین 20 الی 25 درصد) و از آن به صورت خشکبار استفاده نمی کنند. شرایط نگهداری خرمای مظافتی بم دمای -5 تا 5 درجه سانتی گراد است. از نظر قیمت، نرخ خرمای مضافتی نسبت به قیمت خرمای کبکاب درجه یک بالاتر است. اما فروش بیشتری دارد

فواید خرما مضافتی بم

خرمای مضافتی درجه یک بم

خرمای مضافتی بم علاوه بر طعم شیرین و دلپذیری که دارد از خواص متعددی هم برخوردار است. این محصول سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هست که آن را به یک میان وعده سالم تبدیل می کند.

به طور کلی همه انواع خرما از جمله مضافتی پرکالری هستند. یک خرمای مضافتی با اندازه متوسط ​​(حدود 15 گرم) تقریباً 66 کالری دارد. این بدان معناست که یک وعده 100 گرم خرمای مضافتی (تقریباً 6 تا 7 خرما) بسته به اندازه خرما حدود 277 تا 462 کالری دارد. با این توصیف شما می توانید زمانی که برای خوردن یک وعده غذایی وقت ندارید و هم می خواهید که یک وعده سالم و مقوی مصرف کنید خرمای مضافتی بم یک گزینه مناسب است.

یک ویژگی منحصر به فرد برای رطب مضافتی وفور پتاسیم در این رطب است. به همین دلیل است که این رطب برای درمان کمبود پتاسیم توصیه می‌شود. اغلب مردم ایران در ماه رمضان اقدام به خرید این خرما می‌کند، زیرا هر حبه آن می‌تواند توانایی انسان را در تحمل گرسنگی افزایش دهد.

علاوه بر همه ی اینها تأثیر خرما مضافتی بر درمان بیخوابی و کم‌خوابی نیز اثبات شده است. این خرما به تنظیم هضم غذا و جلوگیری از پرخوری کمک می کند.

همچنین پماد هسته خرمای مضافتی علاوه بر درمان بیماری تورم پلک، به رشد مژه‌ها کمک می‌کند. در کنار این‌ها خرمای مضافتی را اکسیر جوانی می‌دانند. دلیل این نامگذاری تأثیر بی‌نظیر این خرما بر زیبایی پوست و مو است.

برداشت خرمای مضافتی

درخت خرمای مضافتی تقریباً در ماه‌های پایانی زمستان بارور میگردد. بعد از تولید خوشه خرما به صورت دستی با طارونه (کریشکو به زبان محلی) گرده افشانی می‌گردد و طی مدتی تقریباً طولانی به رنگ‌های مختلف تبدیل میشود. و در آخرین مرحله جمع‌آوری خرما آغاز شده و تا پایان تابستان ادامه دارد.

در آخر می توان گفت که خرما مضافتی بم عمده از لحاظ طعم و مزه و همچنین خواص درمانی از بهترین خرما ها به شمار می رود تا جایی که این محصول را به عنوان وعده غذایی سالم و سبکم عرفی کرده اند.

جالب است بدانید در سال ۹۴ ارزآوری خرما باغ شهر بم معادل ۳٫۵ میلیون بشکه نفت بوده‌است و این ظرفیت می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی بر نفت باشد. پس اگر شما هم علاقه مند به این حوزه پر سود هستید می توانید از همین فروشگاه اقدام به خرید خرما مضافتی بم عمده نمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *